Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34494
Title: A importância da educação ambiental no ensino infantil: metodologia lúdica
Other Titles: The importance of environmental education in early childhood education: playful methodology
Authors: MELO, Letícia Barra Nova de
Advisor: JARDIM, Celso Antonio
type of document: Artigo Científico
Keywords: Educação ambiental;Educação.
Issue Date: 21-Nov-2024
Publisher: 173
Citation: MELO, Letícia Barra Nova de. A importância da educação ambiental no ensino infantil: metodologia lúdica, 2024. Trabalho de Graduação (Curso Superior de Tecnologia em Gestão Ambiental) Fatec Nilo de Stéfani, Jaboticabal, 2024.
Abstract: A importância de introduzir questões ambientais desde a infância das crianças não pode ser subestimada, uma vez que é nesse período que os indivíduos começam a desenvolver suas percepções, valores e atitudes em relação ao ambiente que os cerca. O objetivo geral deste presente estudo é analisar a implementação eficaz da Educação Ambiental no Ensino Infantil, identificando estratégias pedagógicas e práticas educacionais que possam contribuir para o desenvolvimento de crianças mais conscientes e ativas na preservação e sustentabilidade ambiental. A análise de estratégias pedagógicas e práticas educacionais destacou a relevância de abordagens lúdicas, interdisciplinares e contextualizadas para envolver as crianças de forma significativa. Enfatizando o papel importante de educadores na formação de atitudes e valores ambientais para o sucesso da Educação Ambiental no Ensino Infantil o uso de jogos, brincadeiras ou teatro na Educação Infantil é eficaz na Educação Ambiental.
The importance of introducing environmental issues from a young age cannot be underestimated, as it is during this period that individuals begin to develop their perceptions, values and attitudes towards the environment that surrounds them. The general objective of this present study is to analyze the effective implementation of Environmental Education in Early Childhood Education, identifying pedagogical strategies and educational practices that can contribute to the development of children who are more aware and active in environmental preservation and sustainability. The analysis of pedagogical strategies and educational practices highlighted the relevance of playful, interdisciplinary and contextualized approaches to engage children in a meaningful way. Emphasizing the important role of educators in the formation of environmental attitudes and values for the success of Environmental Education in Early Childhood Education the use of games, play or theater in Early Childhood Education is effective in Environmental Education.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/34494
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TG GA - Letícia Barra Nova de Melo.pdf
  Restricted Access
459.24 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.