Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/31254
Title: | A importância da educação ambiental no âmbito escolar. |
Authors: | SILVA, Laura de Oliveira REIS, Letícia Pires da Silva SANTOS, Murillo Valentim Aureliano dos CARVALHO, Otávio Baruque Novaes de |
Advisor: | DIAS, Breila Pessoa |
type of document: | Artigo Científico |
Keywords: | Educação ambiental;Sustentabilidade |
Issue Date: | Dec-2024 |
Publisher: | 123 |
Citation: | SILVA, Laura de Oliveira; REIS, Letícia Pires da Silva; SANTOS, Murillo Valentim Aureliano dos; CARVALHO, Otávio Baruque Novaes de. A importância da educação ambiental no âmbito escolar. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Meio Ambiente) – Etec Doutor Renato Cordeiro, Birigui, 2024 |
Abstract: | Este trabalho analisa a importância da Educação Ambiental no ambiente escolar,
destacando práticas sustentáveis como ferramentas essenciais para a formação de
cidadãos conscientes e responsáveis. A Educação Ambiental promove a construção
de valores, conhecimentos e competências voltadas para a conservação do meio
ambiente, fundamental para a qualidade de vida e a sustentabilidade. Historicamente,
a preocupação ambiental começou a emergir com a Revolução Industrial e se
consolidou nas décadas de 1960 e 1970, impulsionada por obras como "Primavera
Silenciosa" de Rachel Carson. A partir da década de 1980, iniciativas como o Relatório
Brundtland e a Agenda 21 integraram a Educação Ambiental ao desenvolvimento
sustentável, abordando questões sociais e econômicas. Na educação atual, a
interdisciplinaridade da Educação Ambiental é crucial, promovendo uma
conscientização que transcende a escola e alcança comunidades. Especialistas
ressaltam sua natureza transversal, necessitando que professores se atualizem
continuamente para atender às demandas sociais. A Educação Ambiental transforma
a relação dos indivíduos com o meio ambiente, estimulando a formação de
comportamentos e atitudes sustentáveis. Esse aprendizado é vital desde os primeiros
anos de escolarização, pois crianças bem informadas tornam-se adultas mais
comprometidas com questões ambientais. Os educadores atuam como mediadores,
facilitando a construção de conhecimentos críticos e instigando a reflexão sobre a
diversidade e a preservação do meio ambiente. Assim, a Educação Ambiental não
apenas melhora a qualidade de vida, mas também prepara uma nova geração capaz
de enfrentar desafios ambientais futuros, promovendo soluções inovadoras e
sustentáveis. This paper analyzes the importance of Environmental Education in the school environment, highlighting sustainable practices as essential tools for the formation of conscious and responsible citizens. Environmental Education promotes the construction of values, knowledge, and skills aimed at conserving the environment, which is fundamental for quality of life and sustainability. Historically, environmental concerns began to emerge with the Industrial Revolution and were consolidated in the 1960s and 1970s, driven by works such as "Silent Spring" by Rachel Carson. From the 1980s onward, initiatives like the Brundtland Report and Agenda 21 integrated Environmental Education into sustainable development, addressing social and economic issues. In today's education, the interdisciplinarity of Environmental Education is crucial, fostering awareness that transcends the school and reaches communities. Experts emphasize its transversal nature, necessitating that teachers continually update their knowledge to meet social demands. Environmental Education transforms individuals' relationships with the environment, encouraging the development of sustainable behaviors and attitudes. This learning is vital from the early years of schooling, as well-informed children grow into adults who are more committed to environmental issues. Educators act as mediators, facilitating the construction of critical knowledge and stimulating reflection on diversity and environmental preservation. Thus, Environmental Education not only improves quality of life but also prepares a new generation capable of facing future environmental challenges, promoting innovative and sustainable solutions. Public education faces significant challenges, including scarcity of resources, unequal access, and the need to adapt to global changes. The main objectives are to analyze the challenges of public education, identify effective integration practices, and propose guidelines for sustainable educational models. This paper explores the concepts of quality education, sustainability combined with the improvement of educational and environmental quality, the challenges of Brazilian education for future improvements, and how innovative educational practices can integrate quality and sustainability, preparing students for the future and contributing to a more balanced world. The proposal for "Quality and Sustainable Public Education" in Brazil seeks to combine academic excellence with environmental and social responsibility, promoting curricula that address climate change, responsible use of resources, and social justice. This study is relevant because of the transformative potential of quality and sustainable public education, forming conscious citizens committed to collective well-being, contributing to a more just and inclusive society. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/31254 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
meioambiente_2024_2_lauradeoliveira_importânciadaeducaçãoambiental.pdf_ (003).pdf | 164.28 kB | Adobe PDF | View/Open | |
meioambiente_2024_2_lauradeoliveira_importânciadaeducaçãoambientalTA.pdf_.pdf Restricted Access | 376.22 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.