Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29943
Title: | Ecodesign e marketing verde: o uso sustentável de sacolas biodegradáveis. |
Other Titles: | Ecodesign and green marketing: the sustainable use of biodegradable bags. |
Authors: | SIQUEIRA, Ana Carolina Thomaz OJEDA, Guilherme Perroni OLIVEIRA, Julia Ferreira SANTOS, Karoline de Lima VELINI, Mirella Aparecida Contin |
Advisor: | CAJUELA, Alexandre Rodrigues |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Consumo;Marketing ambiental;Sustentabilidade |
Issue Date: | Dec-2024 |
Publisher: | 138 |
Citation: | SIQUEIRA, Ana Carolina Thomaz; OJEDA, Guilherme Perroni; OLIVEIRA, Julia Ferreira de; SANTOS, Karoline de Lima; VELINI, Mirella Aparecida Contin, 2024. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Marketing) - ETEC Professor Armando José Farinazzo, Fernandópolis, 2024. |
Abstract: | O presente trabalho explora o conceito de marketing verde através da
criação de um produto inovador: uma sacola biodegradável que pode ser semeada
em solo fértil, contendo sementes de árvores ameaçadas de extinção, como Pau
Brasil e Araucária, com o intuito de unir consumo consciente e preservação ambiental.
Baseado na introdução ao marketing verde e embalagens ecológicas em empresas
de Fernandópolis, o estudo visa sensibilizar o público sobre a importância de produtos
que não prejudicam o meio ambiente, evitando a poluição dos oceanos e a
degradação do solo. A pesquisa inclui uma revisão bibliográfica sobre ecodesign e
marketing verde, além de uma pesquisa de campo e questionários para avaliar a
aceitação das sacolas sustentáveis pelos consumidores. O estudo também envolve
um caso prático com empresas locais para promover a adoção de práticas de
ecodesign e uso de embalagens sustentáveis, com a possibilidade de expansão para
outras áreas, contribuindo assim para a preservação das espécies nativas da Mata
Atlântica no Estado de São Paulo. Após nossa pesquisa de campo ser realizada,
chegamos na conclusão que o público geral e empresários aceitariam e compraria um
produto de sacola biodegradável. This work explores the concept of green marketing through the creation of an innovative product: a biodegradable bag that can be sown in fertile soil, containing seeds from endangered trees, such as Pau-Brasil and Araucária, with the aim of uniting conscious consumption and environmental preservation. Based on the introduction to green marketing and ecological packaging in companies in Fernandópolis, the study aims to raise public awareness about the importance of products that do not harm the environment, avoiding ocean pollution and soil degradation. The research includes a literature review on ecodesign and green marketing, as well as field research and questionnaires to assess consumer acceptance of sustainable bags. The study also involves a practical case with local companies to promote the adoption of ecodesign practices and the use of sustainable packaging, with the possibility of expanding to other areas, thus contributing to the preservation of native species of the Atlantic Forest in the State of São Paulo. After our field research was carried out, we came to the conclusion that the general public and business people would accept and purchase a biodegradable bag product. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29943 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Ecodesign e marketing verde.pdf | 536.64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.