Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29289
Title: | Gamificação no ambiente acadêmico: um catálogo de prêmios online para estudantes |
Other Titles: | Gamification in the academic environment: a catalog of online awards for students |
Authors: | SOUZA, Henrique dos Santos ROSA, Lucilia dos Passos AVELINO, Victoria Caroline Santos |
Advisor: | SOUZA, Luiz Sérgio de |
Other contributor: | LOBIANCO, José Luís Barboza MARQUES, Mario |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Plataforma digital;Estudantes |
Issue Date: | 12-Dec-2024 |
Publisher: | 143 |
Citation: | SOUZA, Henrique dos Santos. Gamificação no ambiente acadêmico: um catálogo de prêmios online para estudantes. 2024. Monografia (Curso Superior de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas) - Faculdade de Tecnologia de Carapicuíba, Carapicuíba, 2024. |
Abstract: | A educação desempenha um papel vital na formação da sociedade. Em ambientes
acadêmicos, a busca por excelência com o incentivo à participação ativa dos alunos em
atividades extracurriculares são aspectos centrais que promovem um ambiente de
aprendizado enriquecedor, o que tem se tornado algo cada vez mais desafiador para as
faculdades.
A solução proposta neste projeto consiste no desenvolvimento da plataforma
Laurear, um aplicativo de recompensas estudantis voltado para incentivar o engajamento
acadêmico e a permanência dos alunos nas instituições de ensino. A plataforma foi
projetada para recompensar os alunos com base em metas acadêmicas e participação em
atividades extracurriculares, oferecendo uma experiência de gamificação que motiva os
estudantes a atingir seu potencial máximo. Utilizando uma interface web intuitiva, o
sistema permite que os alunos acompanhem seu progresso, acumulem pontos e troquem
por recompensas diversas.
Os resultados alcançados com o desenvolvimento deste MVP (Produto Mínimo
Viável) mostraram-se promissores para o engajamento estudantil. A implementação do
Laurear como um MVP permite validar o impacto positivo da plataforma no
comportamento dos alunos e fornecer uma base sólida para aprimoramentos futuros. O
MVP já possibilita a coleta de feedback direto dos usuários, o que ajudará a identificar
novos requisitos e áreas de melhoria para o projeto.
Para trabalhos futuros, será realizado sprints adicionais para evoluir a plataforma,
incorporando novos recursos e ajustando a interface de acordo com o feedback recebido.
A plataforma pode se beneficiar de funcionalidades adicionais, como integração com
sistemas educacionais existentes, uso de inteligência artificial para personalizar
recompensas e parcerias com empresas que ofereçam produtos ou serviços relevantes
para o público estudantil. Esses aprimoramentos visam tornar o Laurear uma ferramenta
mais completa e eficaz, ampliando sua capacidade de motivar e engajar alunos no
ambiente acadêmico. Education plays a vital role in shaping society. In academic environments, the search for excellence with the encouragement of students' active participation in extracurricular activities are central aspects that promote an enriching learning environment, which has become increasingly challenging for colleges. The solution proposed in this project consists of the development of the Laurear platform, a student rewards app aimed at encouraging academic engagement and the permanence of students in educational institutions. The platform is designed to reward students based on academic goals and participation in extracurricular activities, offering a gamification experience that motivates students to reach their full potential. Using an intuitive web interface, the system allows students to track their progress, accumulate points and redeem for various rewards. The results achieved with the development of this MVP (Minimum Viable Product) have shown promise for student engagement. Implementing Laurear as an MVP allows us to validate the platform's positive impact on student behavior and provide a solid foundation for future improvements. The MVP already makes it possible to collect direct feedback from users, which will help identify new requirements and areas of improvement for the project. For future work, additional sprints will be carried out to evolve the platform, incorporating new features and adjusting the interface according to the feedback received. The platform can benefit from additional functionalities, such as integration with existing educational systems, the use of artificial intelligence to personalize rewards, and partnerships with companies that offer relevant products or services to the student audience. These improvements aim to make Laurear a more complete and effective tool, expanding its ability to motivate and engage students in the academic environment. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29289 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
analise_e_desenvolvimento_de_sistemas_2024_2_henrique_dos_santos_souza_gamificação_no_ambiente_academico_um_catalogo_de_premios_online_para_estudantes.pdf Restricted Access | 1.37 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.