Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29212
Title: FISH: ferramenta integradora de soft e hardskills: apoio automatizado em formação de equipes de desenvolvimento de sistemas de informação
Other Titles: FISH: integrated tool of soft and hard skills: automated support in forming teams for information systems development
Authors: DI PRIMIO, Alexandre Ricardo
Advisor: FEITOSA, Marcelo Duduchi
Other contributor: ARAUJO, Renata Mendes de
AZEVEDO, Marília Macorin de
type of document: Dissertação
Keywords: Sistemas de informação;Competência profissional;Gestão de projetos (gerenciamento)
Issue Date: 16-May-2024
Publisher: UPEP - Unidade de Pós-graduação, Extensão e Pesquisa
Citation: DI PRIMIO, Alexandre Ricardo. FISH: ferramenta integradora de soft e hardskills: apoio automatizado em formação de equipes de desenvolvimento de sistemas de informação. 140 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos). Centro Estadual de Educação Tecnológica Paula Souza, São Paulo, 2024.
Abstract: O presente trabalho faz parte das pesquisas do projeto de Tecnologias Digitais em Sistemas Produtivos da linha de pesquisa de Sistemas de Informação e Tecnologias Digitais do Programa de Mestrado Profissional em Gestão e Tecnologia em Sistemas Produtivos e tem por objetivo desenvolver uma ferramenta de apoio ao gestor na formação de equipes para projetos de desenvolvimento de sistemas de informação baseada na combinação de Soft e Hard Skills. A metodologia empregada nesta pesquisa consistiu em uma revisão da literatura científica para identificação e catalogação das principais Soft e Hard Skills reconhecidas pela academia no âmbito de Sistemas de Informação e levantamento prático analisando de forma sistêmica 3.567 perfis do LinkedIn. A pesquisa é qualitativa, focando na interpretação detalhada das Soft e Hard Skills e nas percepções dos desenvolvedores de Sistemas de Informação, e quantitativa, utilizando métodos numéricos para análise estatística e bibliométrica dos dados obtidos. A combinação desses processos permitiu a identificação e validação de habilidades pertinentes diretamente observadas em profissionais atuantes na área. Essa abordagem abrangente culminou no desenvolvimento de um aplicativo de apoio à formação de equipes de desenvolvimento de Software, elaborado com base nas Soft e Hard Skills identificadas. A avaliação da ferramenta foi conduzida por meio de entrevistas junto a profissionais gestores em desenvolvimento de Sistemas de Informação, visando avaliar a pertinência e eficácia prática das funcionalidades propostas. A interação com esses profissionais permitiu avaliar a ferramenta do ponto de vista de sua factibilidade, usabilidade e utilidade e ofereceu insights sobre a aceitação e impacto dessas habilidades na formação de equipes. Os resultados contribuem tanto para o conhecimento acadêmico quanto para melhorias práticas nos processos de formação de equipes. Linha de Pesquisa: Sistemas de Informação e Tecnologias Digitais. Projeto de Pesquisa: Tecnologias Digitais em Sistemas Produtivos.
The present work is part of the research in the Digital Technologies in Productive Systems project, within the Information Systems and Digital Technologies research line of the Professional Master's Program in Management and Technology in Productive Systems. The objective is to develop a tool to support managers in forming teams for information systems development projects based on the combination of Soft and Hard Skills. The methodology employed in this research consisted of a review of the scientific literature to identify and catalog the main Soft and Hard Skills recognized by academia in the field of Information Systems and a practical survey analyzing 3,567 LinkedIn profiles in a systemic way. Therefore, the research is qualitative, focusing on the detailed interpretation of Soft and Hard Skills and the perceptions of Information Systems developers, and quantitative, using numerical methods for statistical and bibliometric analysis of the data obtained. The combination of these processes allowed the identification and validation of relevant skills directly observed in professionals working in the field. This comprehensive approach culminated in the development of a support application for forming software development teams, based on the identified Soft and Hard Skills. The evaluation of the tool was conducted through interviews with management professionals in Information Systems development, aiming to assess the relevance and practical effectiveness of the proposed functionalities. Interaction with these professionals evaluated the tool from the perspective of feasibility, usability, and utility, and provided insights into the acceptance and impact of these skills in team formation. The results contribute both to academic knowledge and to practical improvements in team formation processes. Research Line: Information Systems and Digital Technologies. Research Project: Digital Technologies in Productive Systems.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29212
Appears in Collections:Dissertações

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPEP_Fishferramentaintegradoradesoftehardskills_AlexandreRicardoDiPrimio_2024.pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.