Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29052
Title: Metodologia de jogos
Other Titles: Game methodology
Authors: RODRIGUES, João Pedro de Castro
ANDRADE, Harthur Santos
SILVA, Pedro Nascimento Campina
Advisor: STRINGUETTO, Anelise
NEVES, Diego Silva
Other contributor: ELPÍDIO, Ricardo
type of document: Artigo Científico
Keywords: Jogos de empresas
Issue Date: 5-Dec-2024
Publisher: 191
Citation: RODRIGUES, João Pedro de Castro ; ANDRADE, Harthur Santos ; SILVA, Pedro Nascimento Campina. Metodologia de jogos, 2024. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Administração) ) - Etec Gino Rezaghi, Cajamar, 2024
Abstract: O presente trabalho parte de uma pesquisa sobre as principais dificuldades e dúvidas de novos empreendedores para se tornarem MEI (Microempreendedor individual), e, baseado nela, foi desenvolvido um jogo no formato de quiz para auxiliá-los nesse processo - com o objetivo de identificar complicações ao longo dele e, ao mesmo tempo, contribuir para o aprendizado do jogador. Entre as principais dificuldades dos empreendedores, estavam questões como o processo de registro de MEI, os custos e demais requisitos, e, com base nessas dificuldades, o quiz foi criado com dez perguntas - cada uma com três opções incorretas e uma correta. Após aplicação do quiz, grande parte dos feedbacks apontam que ele foi de grande ajuda por ser muito informativo em suas dúvidas cruciais. Assim, pôde-se perceber que os jogos - aliados ao uso da tecnologia - têm o potencial de fortalecer o microempreendedorismo no Brasil, sendo uma forma de aprendizagem de acesso a todos.
This study is based on research about the main difficulties and doubts faced by new entrepreneurs in becoming MEI (Individual Microentrepreneurs). Based on this research, a quiz game was developed to assist them in this process, aiming to identify complications and, at the same time, contribute to the player's learning. Among the main difficulties for entrepreneurs were issues such as the MEI registration process, costs, and other requirements. Based on these difficulties, the quiz was created with ten questions, each offering three incorrect options and one correct answer. After applying the quiz, most feedback indicated that it was very helpful and informative in addressing key doubts. Thus, it became clear that games, combined with technology, have the potential to strengthen microentrepreneurship in Brazil, serving as an accessible learning tool for all.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29052
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3E - R - Jogo para o MEI - Harthur-JoaoPedro-PedroNascimento.pdf
  Restricted Access
427.94 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.