Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29015
Title: | O papel da liderança na formação de equipes de alta performance em uma empresa do ramo gráfico |
Other Titles: | The role of leadership in forming high-performance teams in a printing company |
Authors: | SILVA, José Eduardo de Oliveira e |
Advisor: | DESIDERIO, Wellington Afonso |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Liderança;Motivação |
Issue Date: | Dec-2021 |
Publisher: | 182 |
Citation: | SILVA, José Eduardo de Oliveira e. O papel da liderança na formação de equipes de alta performance em uma empresa do ramo gráfico. 2021. 69 f. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Gestão Empresarial) - Fatec Catanduva, Catanduva, 2021. |
Abstract: | A liderança hoje é uma tarefa difícil e líderes precisam mais do que de habilidades técnicas para
gerenciar empregados e equipes, necessitam primeiramente gerenciar a si mesmos a fim de
gerenciar equipes, aperfeiçoar as habilidades de seus liderados, atender às perspectivas
profissionais e pessoais e alinhá-las aos interesses da organização. É necessário ter ou
desenvolver competências que lhes permitam compreender bem a si mesmos, os membros de
sua equipe, identificar as potencialidades, fragilidades e habilidades, ser capaz de ouvir, dar e
receber feedbacks, influenciar a evolução da equipe, torná-la melhor e eficaz e promover
mudanças que promovam seu desenvolvimento. O líder como peça central para formar e manter
uma equipe de alto desempenho é a questão desta pesquisa que tem como objetivo entender
como o papel do líder é fundamental para a formação, manutenção, motivação, criação de um
clima favorável e obtenção de resultados das equipes. A pesquisa foi baseada em literaturas
específicas sobre liderança, motivação e formação de equipes. Abordando o tema realizou-se
um estudo de caso em uma indústria de médio porte na cidade de Catanduva, Estado de São
Paulo, do ramo gráfico. A pesquisa feita através de estudos bibliográficos e aplicação de um
questionário como metodologia, concluiu-se que os colaboradores veem a liderança como peça
essencial para a formação, desenvolvimento, manutenção de equipes, entrega de resultados
organizacionais e que habilidades como comunicação/diálogo, feedback,
reconhecimento/valorização e trabalho em equipe são reconhecidas e servem de exemplos para
seus liderados. Leadership is currently a hard task and leaders need more than technical skills to manage employees and teams, they first need to manage themselves so that they can manage teams, improve their subordinates’ skills, meet professional and personal perspectives and align them to the interests of the organization. It is necessary to have or develop skills that allow you to understand yourself, your team members well, identify potentialities, weaknesses and abilities, be able to listen, give and receive feedback, influence the team's evolution, make it better and effective and make changes that promote its development. A leader as a centerpiece to form and maintain a high-performance team is the topic of this research, which aims to understand how essential the role of a leader is for the formation, maintenance, motivation, and creation of a favorable climate as well as in obtaining results for the teams. The research was based on specific literature on leadership, motivation and team building. By addressing the topic, a case study was carried out in a medium-sized industry in the graphic sector in the city of Catanduva, State of São Paulo. Through a bibliographic study and the application of a questionnaire, it was concluded not only that employees see leadership as an essential part for the formation, development and maintenance of teams as well as delivery of organizational results but also that skills such as communication/dialogue, feedback, recognition/appreciation and teamwork are recognized and serve as examples for their team members. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/29015 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
gestao_empresarial_2021_2_jose_eduardo_de_oliveira_e_silva_o_papel_da_lideranca_na_formacao_de_equipes_de_alta_performance_em_uma_empresa_do_ramo_grafico.pdf Restricted Access | 2.08 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.