Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26256
Title: Plano de marketing: gestão, planejamento e estratégias para serviços de cafeterias no município de Presidente Prudente
Other Titles: Marketing plan: management, planning and strategies for coffee shop services in the municipality of Presidente Prudente
Authors: ARAÚJO, Gabriela Gomes
SHIGA, Rafael Carvalho
Advisor: DALBETO, Lucas do Carmo
type of document: Artigo científico
Keywords: Marketing de serviço;Serviços de alimentação;Gastronomia
Issue Date: 28-Jun-2024
Publisher: 157
Citation: ARAÚJO, Gabriela Gomes; SHIGA, Rafael Carvalho. Plano de marketing: gestão, planejamento e estratégias para serviços de cafeterias no município de Presidente Prudente. Orientador: Lucas do Carmo Dalbeto. 2024. 16 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Tecnologia em Marketing) - Faculdade de Tecnologia de Presidente Prudente, Presidente Prudente, SP, 2024.
Abstract: O marketing gastronômico envolve estratégias que agregam valor à marca e atraem clientes no setor de gastronomia, criando experiências e sensações únicas, que vão além da venda de produtos. Essencial para restaurantes, bares e cafeterias, ele ajuda a fidelizar clientes e aumentar a visibilidade da marca. No Brasil, um dos maiores mercados de foodservice, o setor de cafeterias se destaca devido ao aumento do consumo de cafés especiais e à expansão das redes de cafeterias. Este estudo propôs um plano de marketing para cafeterias em Presidente Prudente, SP, analisando o mercado local e estratégias de gestão para melhorar a competitividade e fidelização de clientes.
Gastronomic marketing involves strategies that add value to brands and attract customers in the food industry by creating unique experiences and sensations beyond mere product sales. Essential for restaurants, bars, and cafes, it aids in building customer loyalty and increasing brand visibility. In Brazil, one of the largest foodservice markets, the coffee shop sector stands out due to the rise in consumption of specialty coffees and the expansion of coffee shop chains. This study proposed a marketing plan for coffee shops in Presidente Prudente, SP, analyzing the local market and management strategies to enhance competitiveness and customer loyalty.
Description: Publicado em formato de capitulo no livro: SILVA, Jerson Joaquim da (org) et al. Plano de MKT: navegando rumo ao crescimento e reconhecimento no mercado regional. Assis, SP: Seike Monteiro, 2024. 161 p
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/26256
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
marketing_2024_1_gabrielagaraujo_planodemarketinggestaoplanejamento.pdf
  Restricted Access
202.97 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.