Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/23770
Title: Comunicação empresarial: comunicação Interna como ferramenta no auxílio às tomadas de decisões na “Empresa X” na cidade de Indaiatuba-SP
Other Titles: Business communication: Internal communication as a tool to help decision-making at “Company X” in the city of Indaiatuba-SP
Authors: LIMA, Caique Alves de
Advisor: COSTA, Barbara Regina Lopes
Other contributor: POMPEU, Silma Carneiro
LISBOA, Maria Fernanda Grosso
type of document: Monografia
Keywords: Comunicação interna;Comunicação organizacional;Tomada de decisão
Issue Date: 4-Dec-2019
Publisher: 105
Citation: LIMA, Caique Alves de. Comunicação empresarial: comunicação Interna como ferramenta no auxílio às tomadas de decisões na “Empresa X” na cidade de Indaiatuba-SP, 2019. Trabalho de Conclusão de Curso. (Tecnologia em Gestão Empresarial) - Faculdade de Tecnologia "Dr. Archimedes Lammoglia", Indaiatuba, 2019.
Abstract: A comunicação está intrínseca ao desenvolvimento dos seres humanos e da sociedade, tanto que virou ferramenta nas organizações. Com o avanço tecnológico e a competitividade cada vez mais acirrada, as empresas não podem mais adotar um tipo de relacionamento distante com os colaboradores e o público externo, devendo buscar um diferencial competitivo perante os concorrentes. Diante este pensamento a comunicação tornou-se ferramenta estratégica para as organizações, sendo ela a base para a tomada de decisão, um processo complexo e delicado rotineiro no dia-a-dia das empresas, mas que pode afetar diretamente na competitividade e futuro das organizações. Diante este contexto, o objetivo principal deste trabalho é analisar a comunicação interna de empresa X de Indaiatuba/SP como ferramenta no processo de decisão empresarial. O presente trabalho tem como percurso metodológico a pesquisa exploratória, baseado inicialmente em estudos bibliográficos. Como delineamento da pesquisa, a análise de Exemplo se mostra o mais apropriado devido a necessidade de estudar o processo de comunicação interna na “Empresa X” a fim de entender o processo de comunicação interna da empresa, para que ao final deste trabalho se possa apresentar uma proposta de melhoria para o processo de comunicação da “Empresa X” e uma resposta à pergunta norteadora do trabalho.
Communication is intrinsic to the development of human beings and society, so much that it has become a tool in organizations. With technological advancement and increasingly fierce competitiveness, companies can no longer adopt a type of distant relationship with employees and the external public, and must seek a competitive differential with competitors. Given this thinking, communication has become a strategic tool for organizations, and it is the basis for decision making, a complex and delicate routine process in the daily life of companies, but which can directly affect the competitiveness and future of organizations. . Given this context, the main objective of this paper is to analyze the internal communication of company X from Indaiatuba / SP as a tool in the business decision process. The present work has as exploratory research methodological path, based initially on bibliographical studies. As a research design, the Example analysis is most appropriate due to the need to study the internal communication process in “Company X” in order to understand the internal communication process of the company, so that at the end of this paper it can be presented. an improvement proposal for the communication process of “Company X” and an answer to the guiding question of the work.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/23770
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
CAIQUE ALVES DE LIMA.pdf
  Restricted Access
832.91 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.