Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/21485
Title: Fatecar: uma tour com realidade aumentada
Other Titles: Fatecar: a tour with augmented reality
Authors: MENEZES, Ivan Carlos Alves de
Advisor: BODÊ, Jonas
Other contributor: LACERDA, Antonio Alfredo
DELLANEGRA, José Antonio
type of document: Monografia
Keywords: Educação;Realidade aumentada;Turismo
Issue Date: 22-Jun-2024
Publisher: 004
Citation: MENEZES, Ivan Carlos Alves de. Fatecar: uma tour com realidade aumentada, 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Superior de Tecnologia em Análise e Desenvolvimento de Sistemas) - Faculdade de Tecnologia de Americana “Ministro Ralph Biasi”, Americana, 2024.
Abstract: O presente trabalho conceitua o desenvolvimento do projeto FatecAR, um Trabalho de Conclusão de Curso (TCC) da Fatec Americana, que utiliza a Realidade Aumentada (RA) para enriquecer a experiência de visitação ao campus. O objetivo é transformar o tour pelo campus em uma experiência interativa e educativa. A metodologia envolveu pesquisas exploratórias e descritivas, entrevistas, análise de documentos institucionais e pesquisas de campo. Ferramentas como Unity e ARCore foram utilizadas no desenvolvimento do protótipo, que abrangeu desde a especificação de requisitos até a implementação e testes. A arquitetura do sistema foi planejada para garantir escalabilidade e eficiência, com foco na experiência do usuário, criando uma interface intuitiva para guiar os usuários. Os resultados indicam que o sistema atende à maioria dos requisitos, proporcionando uma experiência interativa e imersiva. Testes sugerem que o aplicativo reconhece pontos turísticos da faculdade e sobrepõe informações em tempo real com precisão satisfatória de localização. Este trabalho demonstra a viabilidade técnica e o impacto positivo da RA no contexto educacional.
This paper conceptualizes the development of the FatecAR project, a Final Graduation Project (TCC) at Fatec Americana, which uses Augmented Reality (AR) to enhance the campus visit experience. The objective is to transform the campus tour into an interactive and educational experience. The methodology involved exploratory and descriptive research, interviews, analysis of institutional documents, and field research. Tools such as Unity and ARCore were utilized in the development of the prototype, covering requirements specification, implementation, and testing. The system architecture was designed to ensure scalability and efficiency, focusing on user experience by creating an intuitive interface to guide users. Results indicate that the system meets most requirements, providing an interactive and immersive experience. Tests suggest that the application recognizes campus landmarks and overlays real-time information with satisfactory location accuracy. This work demonstrates the technical feasibility and positive impact of AR in the educational context.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/21485
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20241S_Ivan Carlos Alves de Menezes_OD2100.pdf
  Restricted Access
1.82 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
TA - Ivan Carlos Alves de Menezes.pdf
  Restricted Access
1.12 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.