Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/17500
Title: Ergonomia: conhecimento e aplicabilidade
Other Titles: Ergonomics: knowledge and applicability
Authors: SANTOS, Felipe da Silva
SILVA, Gisely da
RIBEIRO, Jenifer Aparecida Caetano
MARTINS, Jhessica Thauane Pinheiro
Advisor: DEL GROSSI, Ricardo Henrique
Other contributor: CASTRO, Indiara Joice Tarquete de
DEL GROSSI, Ricardo Henrique
AUGUSTO, Tais
type of document: Monografia
Keywords: Ergonomia no trabalho;Ambiente escolar
Issue Date: Jul-2023
Publisher: 138
Citation: SANTOS, Felipe da Silva; SILVA, Gisely da; RIBEIRO, Jenifer Aparecida Caetano; MARTINS, Jhessica Thauane Pinheiro, 2023. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Segurança) - ETEC Professor Armando José Farinazzo, Fernandópolis, 2023
Abstract: RESUMO: As doenças ocupacionais estão se relevando cada vez mais no Brasil, sendo um grande agente causador de afastamentos no trabalho. Essas doenças estão ligadas diretamente com execução de atividades laborais dos quais envolvem movimentos repetitivos, estresse ocupacional, mobiliário não adequado, tais atividades que influenciam negativamente na qualidade e bem-estar de vida dos professores, considerando que a escola, de acordo com as funções praticadas comprometem a saúde destes profissionais. Tendo como objetivo de o estudo apresentar modalidades de ginástica laboral que poderá auxiliar os professores durante a sua jornada de trabalho e a contribuição na qualidade de vida. Realizamos um estudo de caso na instituição de ensino infantil EMEI Olga Nunes da Silva, no Distrito Arabá – SP onde foi utilizado o meio quantitativo como forma de avalição, através um questionário. A partir da pesquisa realizada, o fato de as funções exigir esforços físicos e mentais dos profissionais, ficou claro que os desconfortos é algo presente na vida dos professores. Occupational diseases are becoming increasingly relevant in Brazil, being a major causative agent of absence from work. These diseases are directly linked to the execution of work activities that involve repetitive movements, occupational stress, unsuitable furniture, such activities that negatively influence the quality and well-being of teachers' lives, considering that the school, according to the functions practiced compromise the health of these professionals. The objective of the study was to present modalities of labor gymnastics that can help teachers during their workday and contribute to their quality of life. A case study was carried out at the EMEI Olga Nunes da Silva, a kindergarten institution in the Arabá district of São Paulo, where a questionnaire was used as a means of evaluation. From the research conducted, the fact that the functions require physical and mental efforts from the professionals, it was clear that the discomforts are something present in the lives of teachers.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/17500
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ERGONOMIA CONHECIMENTO E APLICABILIDADE.pdf745.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.