Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15940
Title: SCGA: sistema de comunicação e gerenciamento de ambientes
Authors: FERREIRA, André Caitano
PEREIRA, Gustavo Henrique da
SANTOS, Hugo Reblerson Ferreira dos
MARQUES, Thiago Martins
Advisor: BARRETO, Ediney Ciasi
Other contributor: BARRETO, Ediney Ciasi
MARQUES, Wagner França
type of document: Monografia
Keywords: Desenvolvimento de software;Comunicação organizacional;Cultura organizacional
Issue Date: Jul-2023
Publisher: 211
Citation: FERREIRA, André Caitano; PEREIRA, Gustavo Henrique da Silva; SANTOS, Hugo Reblerson Ferreira dos; MARQUES, Thiago Martins. SCGA: sistema de comunicação e gerenciamento de ambientes. 2023. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Técnico em Desenvolvimento de Sistemas) Etec Zona Leste, São Paulo, 2023.
Abstract: De acordo com Vinha (2016), o clima escolar é compreendido como o conjunto de percepções em relação à instituição de ensino que expõem os fatores relacionados à organização e comunicação, como por exemplo às estruturas pedagógica e administrativa, além das relações humanas que ocorrem no espaço escolar. Dessa forma, problemas na organização e comunicação da programação e agendamento de recursos educacionais, como laboratórios e/ou salas de aula podem acabar resultando em prejuízos no processo de ensino e de aprendizagem, que é salientado por Lagoa (2021), que o clima escolar de um ambiente é um dos fatores importantes de determinação de sucesso ou fracasso da gestão do ensino. Para Pereira (2017), o bom clima existente em uma escola contribui para as relações positivas entre professores, alunos, direção e demais trabalhadores da escola. O objetivo desse trabalho é desenvolver uma plataforma mobile e web que dê suporte à comunicação organizacional, em particular no que tange a programação e agendamento de recursos educacionais, evitando assim problemas de clima organizacional negativo na sala de aula. A Metodologia consiste em utilizar a pesquisa bibliográfica exploratória dos temas entrelaçados nisso, além das linguagens Hypertext Markup Language (HTML), Cascading Style Sheets (CSS), JavaScript e Hypertext Preprocessor (PHP), os Frameworks Laravel e Bootstrap e o Sistema de Banco de Dados NoSQL Firebase, todos juntos com a diagramação Unified Modeling Language (UML), além das tecnologias de Progressive Web App (PWA) para o desenvolvimento mobile do aplicativo.
According to Vinha (2016), the school climate is a group of perceptions regarding the educational institution that expose factors related to organization and communication, such as the pedagogical and administrative structures, as well as the human relationships that occur in the school space. Therefore, problems in the organization and communication of the programming and scheduling of educational resources, such as laboratories and/or classrooms, can result in losses in the teaching and learning process, which is emphasized by Lagoa (2021) that the school climate of an environment is one of the crucial factors in determining the success or failure of education management. For Pereira (2017), a good climate in a school contributes to positive relationships between teachers, students, management, and other school workers. The objective of this work is to develop a mobile and web platform that supports organizational communication, particularly regarding programming and scheduling of educational resources, thereby avoiding negative organizational climate problems in the classroom. The methodology consists of using exploratory bibliographic research on the intertwined themes, as well as Hypertext Markup Language (HTML), Cascading Style Sheets (CSS), JavaScript, and Hypertext Preprocessor (PHP) languages, the Laravel and Bootstrap frameworks and the Firebase Database System NoSQL, all together with Unified Model Language (UML), in addition to Progressive Web App (PWA) technologies for the mobile application development.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15940
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.