Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/12478
Title: Gestão de compras: como a área de compras deve se comportar em momentos de crise.
Other Titles: Purchasing management: how the purchasing area should behave in times of crisis.
Authors: NOBRE, Darlete Rosana de Souza
Advisor: QUEIROZ, Fábio Pereira de
Other contributor: SANTOS, Nilcéia Cristina dos
FRANÇA, Benedito Luciano Antunes de
type of document: Monografia
Keywords: Administração de compras
Issue Date: 6-Dec-2021
Publisher: 004
Citation: NOBRE, Darlete Rosana de Souza. Gestão de compras: como a área de compras deve se comportar em momentos de crise, 2021. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial) - Faculdade de Tecnologia de Americana, Americana, 2021
Abstract: A função Compras, anteriormente já foi descrita simplesmente como o ato de comprar, mas com a globalização, aumento do uso de tecnologias e com as mudanças nos modelos de gestão, está função foi evoluindo e se tornou essencial para as organizações. Em decorrência da pandemia do coronavírus, todos os países aderiram a medidas restritivas, inclusive o Brasil, o que causou impactos nas organizações. Este trabalho, tem como objetivo compreender a evolução da Gestão de Compras e a sua importância em períodos de crise, os principais impactos sofridos pelas empresas relacionados a área de compras. Após, serão descritos métodos da Gestão de Compras que poderão ser aplicados para amenizar os efeitos negativos sofridos pelas organizações. A metodologia utilizada foi a revisão bibliográfica que será constituída por pesquisa descritiva e quantitativa realizada através de sites oficiais do governo e por trabalhos publicados em jornais. Ao analisar os dados apresentados na pesquisa conclui-se que os principais problemas relatados pelas empresas brasileiras foram referentes a falta de matéria-prima e a dificuldade em contatar os fornecedores e que, em períodos de crise, a Gestão de Compras é reconhecida pelo potencial econômico e vantagens competitivas.
The purchasing function was previously described as the act of purchasing, but with globalization, growing use of technologies and changes in management models, this function has evolved and has become essential for organizations. As a result of the Coronavirus pandemic, all countries embrace restrictive measures, including Brazil, which has caused impacts on organizations. This article aims to understand the evolution of purchasing management and its importance in periods of crisis, the main impacts suffered by companies related to the purchasing area. Afterwards, will be described purchasing management methods that can be applied to settle the negative effects suffered by the organizations. The methodology used was the bibliographic review which is formed by descriptive and quantitative research, carried out through official government websites and articles published in newspapers. By analyzing the data presented in the survey, it’s concluded that the leading problems reported by brazilian companies were related to the low level of raw material and the difficulty in contacting suppliers and that in periods of crisis, purchasing management is recognized for its economic potential and competitive benefits.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/12478
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2S2021_Darlete Rosana de Souza Nobre_OD1353.pdf
  Restricted Access
373.28 kBAdobe PDFView/Open Request a copy
Termo de autorização - Darlete Rosana de Souza Nobre 2.pdf
  Restricted Access
546.68 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.