Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/12311
Title: Endomarketing: benefícios nas organizações contemporâneas
Other Titles: Endomarketing: benefits in contemporary organizations
Authors: WEBER, Elenice Ribeiro de Andrade
BIAZOTTI, Rachel Antônia Bort
Advisor: FAVORETO, João Francisco
Other contributor: ANDRADE, Sanete Irani
SAMPAIO, José Fornazier Camargo
type of document: Monografia
Keywords: Endomarketing;Marketing
Issue Date: 6-Dec-2022
Publisher: 004
Citation: WEBER, Elenice Ribeiro de Andrade, BIAZOTTI, Rachel Antônia Bort. Endomarketing: benefícios nas organizações contemporâneas, 2022. Trabalho de conclusão de Curso (Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial) - Faculdade de Tecnologia de Americana, Americana, 2022
Abstract: Com a globalização, o mercado tornou-se muito mais competitivo, as empresas procuram diferenciais para alcançarem mais clientes ou, para manter os que já dispõem. As empresas disputam entre si, por mão de obra qualificada, na tentativa de conquistar os melhores profissionais. Atrair, reter e engajar os bons funcionários, esses são os principais desafios e preocupações das áreas que administram pessoas e dos gestores. Para as organizações, é primordial ter colaboradores alinhados à missão e aos seus valores, promover a união entre a organização e sua equipe é de grande importância para a empresa, para tal vem se utilizando uma técnica derivada do Marketing, o Endomarketing. O endomarketing conta com ferramentas que ajudam no processo gerencial em direção a um determinado propósito da organização, inovando as formas de gestão de pessoas para que estas resultem em colaboradores motivados e satisfeitos com o seu trabalho, que possam assim, gerar serviços ou produtos de melhor qualidade ou de maior valor agregado. O estudo presente tem como finalidade, realizar um paralelo entre a teoria e prática do Endomarketing que envolve um modelo praticado pela Villares Metals comparado com a opinião de trabalhadores de diversas outras empresas.
With the market becoming much more competitive, as differentiated companies to achieve more, to keep those who are already customers, that is, the global brand. How the best professionals compete among themselves, for professional labor, in an attempt to conquer companies. Attracting, retaining and engaging good people, these are the main challenges and concerns of the areas that manage people and managers. For organizations, it is essential to have employees aligned with the mission and its values, promoting the union between an organization and its team is of great importance for a company, so that it will use a technique derived from Marketing, Endomarketing. Endomarketing helps in working with tools that help in the management process towards a specific purpose of the organization, innovating as ways of managing people so that they result in motivating factors and thus contact yours, which can generate better services or products. quality or higher added value. The study presented as objective, to make a parallel between the theory and practice of Endomarketing that involves a model designed by Villares Metals with the opinion of workers from several other companies.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/12311
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2S2022_Elenice Ribeiro de Andrade Weber_OD1309.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
TA - Elenice Ribeiro de Andrade Weber.pdf
  Restricted Access
230.43 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.