Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/12035
Title: Logística ferroviária: o impacto dos investimentos no modal ferroviário nos municípios assistidos por estes
Authors: LIDONIS, Alexandre Roberto
RODRIGUES, Dorisvaldo
FARIAS, Erick
FERREIRA, Fabio de Lima
SOARES, Marcos
Advisor: LIMA, Madalena Oliveira
type of document: Monografia
Keywords: Logistica empresarial;Ferrovias
Issue Date: Dec-2021
Publisher: 211
Citation: LIDONIS, Alexandre Roberto; RODRIGUES, Dorisvaldo; FARIAS, Erick; FERREIRA, Fabio de Lima; SOARES, Marcos. Logística ferroviária: o impacto dos investimentos no modal ferroviário nos municípios assistidos por estes. 2021. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Técnico em Logística) Etec Zona Leste, São Paulo, 2021.
Abstract: Quando iniciamos este trabalho de conclusão de curso, a equipe estava muito interessada no tema “Modalidade Ferroviária”, quando iniciamos este trabalho identificamos um problema de pesquisa “Como o investimento no modal ferroviário em São Paulo pode afetar a economia dos municípios por onde passa por meio de ”neste contexto, elaboramos a seguinte hipótese: Os grandes investimentos nessas redes ajudarão os municípios a se desenvolverem em sua questão socioeconômica?”, assim nosso objetivo geral ao final deste trabalho é finalmente “Mostrar como está a logística do modal ferroviário interferiu no desenvolvimento dos municípios ”. Assim, decidimos dividir nosso objetivo geral em 5 etapas, pois temos nossos objetivos específicos divididos em: “1) O Contexto Histórico da Logística 2) Apresentação dos diferentes tipos de Modais 3) Apresentar a linha do tempo do modal ferroviário de São Paulo e sua conseqüente evolução nos últimos tempos 4) Apresentação bibliográfica das cidades aqui apresentadas para pesquisa 5) Apresentar os principais produtos transportados pela malha ferroviária no interior de São Paulo ", conforme a justificativa, nosso objetivo é" Analisar e identificar como foram realizados os investimentos no transporte ferroviário de mercadorias em São Paulo e como eles podem impactar a economia dos municípios atendidos por essa rede ” quando uma pergunta existe e precisa de uma resposta, uma pergunta para a qual se busca uma resposta ”.
When we started this course conclusion work, the team was very interested in the theme “Railway Mode”, when we started this work we identified a research problem “How investment in the railway mode in São Paulo can affect the economy of the municipalities it passes through ” in this context, we elaborated the following hypothesis: Will large investments in these networks help municipalities to develop in their socioeconomic issue?”, thus our general objective at the end of this work is finally “Show how the logistics of the rail modal interfered in the development of the municipalities”. Therefore, we decided to divide our general objective into 5 stages, as we have our specific objectives divided into: "1) The Historical Context of Logistics 2) Presentation of the different types of Modals 3) Present a timeline of the São Paulo railway modal and its consequent evolution in recent times 4) Bibliographic presentation of the cities presented here for research 5) Present the main products transported using the railway network within São Paulo", as the justification, our goal is to "Analyze and identify how investments were made in transport rail freight in São Paulo and how they can impact the economy of the municipalities served by this network” In order for us to be successful in this work, we adopted a Methodology, which according to Gil (2008) begins where a research begins when a question exists and need an answer, a question for which an answer is sought”.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/12035
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
tecnico_em_logistica_2021_2_alexandre_roberto_lidonis_logistica_ferroviaria.pdf
  Restricted Access
1.92 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.