Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/6731
Title: | Logística reversa: fim de vida útil de veículos e seus destinos |
Other Titles: | Reverse logistics: end of life of vehicles and their destinations |
Authors: | TONARQUE, Roberta VITAL, José Carlos Meca |
type of document: | Artigo científico |
Keywords: | Logística reversa;Automóveis;Reciclagem |
Issue Date: | 21-Dec-2020 |
Citation: | TORNAQUE, Roberta, VITAL. José Carlos Meca. Logística reversa: fim de vida útil de veículos e seus destinos. Revista Tecnológica da Fatec Americana, Americana. v.8, n.2, p.59-69, ago.2020 Disponível em: https://fatec.edu.br/revista/index.php/RTecFatecAM/article/view/274. DOI: 10.47283/244670492020080259 |
Series/Report no.: | R.Tec.FatecAM, Americana, v.8, n.2, p.59-69, ago.2020; |
Abstract: | Os veículos são bens de consumo considerados como duráveis que tem uma grande influência
na economia do Brasil. Discussões sobre os processos produtivos e o quanto o setor representa
nas importações e exportações do país são comuns, porem pontos como o descarte correto
quando se chega ao estado de esgotamento ainda fica sem definições claras. O presente
trabalho tem como objetivo apresentar a aplicação da logística reversa em veículos no final de
vida útil e apresentar o cenário brasileiro atual de reciclagem veicular. Para isso analisou-se
dados de alguns pátios do DETRAM em determinados estados que já é feito o processo de
reciclagem em veículos classificados como inservíveis. Com base na pesquisa feita fica claro
que é possível a realização da logística reversa nos veículos em final de vida útil caso haja a
criação de políticas públicas que direcionem de maneira mais clara esse nicho de mercado,
atualmente os processos são realizados de maneiras pontuais com capacidade produtiva baixa. The vehicles are consumer goods considered as durables that have a great influence on the economy of Brazil. Discussions about production processes and how much the sector represents in the country's imports and exports are common, but points such as the correct disposal when one reaches the state of exhaustion still lacks clear definitions. The present work aims to present the application of reverse logistics in vehicles at the end of life and present the Brazilian scenario of vehicle recycling. For this, we analyzed data from some DETRAM courtyards in certain states that the recycling process is already done in vehicles classified as waste. Based on the research made it is clear that it is possible to carry out the reverse logistics in the vehicles at the end of their useful life if there is the creation of public policies that guide the market niche more clearly, currently the processes are carried out in specific ways with capacity production |
URI: | http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/6731 |
ISSN: | 2446-7049 |
Appears in Collections: | Artigos de Periódicos do CPS |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
274-Texto do artigo-915-1-10-20210129.pdf | 831.32 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.