Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39738
Title: Educação corporativa como ferramenta de fortalecimento da cultura organizacional: um estudo de caso
Other Titles: Corporate education as a tool for strengthening organizational culture: a case study.
Authors: DANTAS, Carlos Henrique Silva
SOARES, Clarissa Oliveira
ARAÚJO, Héldia Moura
Advisor: MATOS, Nailton Santos de
Other contributor: PENHALBER, Carlos Antonio de Lima
D'AMARIO, Edison Quirino
type of document: Monografia
Keywords: Educação Corporativa;Cultura organizacional;Desenvolvimento organizacional
Issue Date: Nov-2025
Publisher: 209
Citation: DANTAS, Carlos Henriques Silva; SOARES, Clarissa Oliveira; ARAÚJO, Héldia Moura. Educação corporativa como ferramenta de fortalecimento da cultura organizacional: um estudo de caso. 2025. 44f. Trabalho de conclusão de curso (Curso superior de Tecnologia em Gestão de Recursos Humanos) Fatec Padre Danilo José de Oliveira Ohl, Barueri, 2025.
Abstract: O presente estudo tem como objetivo analisar como a educação corporativa contribui para o fortalecimento da cultura organizacional no setor público, tendo como objeto de pesquisa a Escola do Parlamento da Câmara Municipal de Barueri. A investigação buscou compreender de que modo as práticas de capacitação e os programas formativos desenvolvidos pela instituição promovem o desenvolvimento profissional, a integração entre servidores e o alinhamento aos valores institucionais. A metodologia adotada foi uma pesquisa empírica, de natureza qualitativa e descritiva, realizada por meio de entrevista semiestruturada com a secretária da Escola e análise de conteúdo de atos normativos, regimentos internos e materiais disponíveis nos portais oficiais. A análise de conteúdo, conforme Bardin (2016), permitiu identificar categorias ligadas à gestão do aprendizado, à formação de competências e à disseminação de valores organizacionais. Os resultados indicam que a educação corporativa exerce papel estratégico na consolidação de uma cultura institucional participativa, inovadora e comprometida com a eficiência e a transparência. As ações formativas da Escola do Parlamento demonstraram impacto positivo no engajamento dos servidores, na comunicação interna e no desenvolvimento de competências técnicas e comportamentais, configurando-se como um modelo de boa prática em gestão pública e aprendizagem organizacional.
This study aims to analyze how corporate education contributes to strengthening organizational culture in the public sector, using the School of Parliament of the Municipal Chamber of Barueri as a research object. The investigation sought to understand how the training practices and formative programs developed by the institution promote professional development, integration among employees, and alignment with institutional values. The methodology adopted was empirical research, of a qualitative and descriptive nature, carried out through a semi-structured interview with the executive director of the School and document analysis of normative acts, internal regulations, and materials available on official portals. Content analysis, according to Bardin (2016), allowed the identification of categories related to learning management, competency development, and the dissemination of organizational values. The results indicate that corporate education plays a strategic role in consolidating a participatory, innovative institutional culture committed to efficiency and transparency. The training actions of the School of Parliament demonstrated a positive impact on employee engagement, internal communication, and the development of technical and behavioral competencies, configuring itself as a model of good practice in public management and organizational learning.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/39738
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educação Corporativa.pdf1.18 MBAdobe PDFView/Open
Anexos 10 educaçao corporativa.pdf
  Restricted Access
245.22 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.