Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35670
Title: | Ferrovia norte-sul e os aspectos econômicos favoráveis para o Brasil |
Other Titles: | North-south railway and the favorable economic aspects for Brazil |
Authors: | JACOMASSI, João Vitor Moraes VIANA, Willian Gabriel Silva |
Advisor: | CABRINI, Sérgio Luiz |
Other contributor: | PEZZO, Agnaldo Pescelaro CYPRIANO, Leandro Ortolani |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Transporte ferroviário;Ferrovias;Desenvolvimento econômico |
Issue Date: | 23-Jun-2025 |
Publisher: | 004 |
Citation: | JACOMASSI, João Vitor Moraes, VIANA, Willian Gabriel Silva. Ferrovia norte-sul e os aspectos econômicos favoráveis para o Brasil, 2025. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Logística) - Faculdade de Tecnologia "Ministro Ralph Biasi" Americana, Americana, 2025 |
Abstract: | Os modais logísticos se mostram de aspecto fundamental para a evolução
econômica de uma nação. Suas maiores riquezas devem ser tratadas de forma
autêntica e com esmero, pois trazem benefícios para a economia nacional. Sendo
assim, é de suma importância que as diferentes regiões de um país concebam uma
logística compatível com a necessidade de escoação da produção, no caso do
Brasil, os produtos com maior contingente de exportação e que advém de diferentes
regiões do país devem contar com um meio de transporte eficaz, mais barato e que
venha a atrair investimentos locais visando a melhoria de determinada região
através do meio logístico que perpassa. Portanto, a Ferrovia Norte-Sul (FNS) se
apresenta como um projeto inovador que atravessa todo o país e com a capacidade
de ser a espinha dorsal logística brasileira frente a grandes distâncias entre a
produção no campo até o porto de embarque para a exportação do produto, além do
mais, as más infraestruturas nos modais rodoviários (principal meio logístico do país)
se apresentam como ineficientes e também sem os devidos cuidados, portanto, há
desperdícios com as rodovias más condicionadas espalhadas pelo país. A FNS
aparece, portanto, como uma forma de solucionar este tamanho problema que a
economia emergente brasileira atravessa por conta de diferentes motivos, incluindo
a corrupção. The logistical modals are shown to be a fundamental aspect for the economic evolution of a nation. Its greatest wealth must be treated authentically and with care, as it brings benefits to the national economy. Therefore, it is of paramount importance that the different regions of a country design a logistics compatible with the need for production flow. an effective, cheaper means of transport that will attract local investments aimed at improving a given region through the logistical means that it pervades. Therefore, the North-South Railway (FNS) presents itself as an innovative project that crosses the entire country and with the capacity to be the Brazilian logistical backbone facing large distances between production in the field and the shipping port for the export of the product, moreover, the poor infrastructure in road modals (the main logistical means of the country) are presented as inefficient and also without the proper care, therefore, there is waste with the poorly conditioned roads throughout the country. The FNS appears, therefore, as a way to solve this huge problem that the emerging Brazilian economy is going through for different reasons, including corruption. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/35670 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
20251S_João Vitor Moraes Jacomasi_OD2684.pdf Restricted Access | 1.42 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
TA - João Vitor Moraes Jacomasi.pdf Restricted Access | 980.19 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | |
TA - Willian Gabriel Silva Viana.pdf Restricted Access | 1.1 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.