Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/23275
Title: A importância de bioinformática e a tecnologia para o reconhecimento, a preservação e o reflorestamento brasileiro
Other Titles: The importance of bioinformatics and technology for Brazilian recognition, preservation and reforestation
Authors: MORI, Gabriela dos Santos
Advisor: DUCATTI, José Alexandre
Other contributor: LUVIZARI-MURAD, Lidiane Hernandez
ALVES, Erick Kayk Neves
type of document: Artigo científico
Keywords: Informática ecológica;Ecologia da restauração;Estatística para inteligência artificial;Deep learning
Issue Date: 25-Jun-2024
Publisher: 121
Citation: MORI, Gabriela dos Santos. A importância de bioinformática e a tecnologia para o reconhecimento, a preservação e o reflorestamento brasileiro. 2024. Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Superior de Tecnologia em Informática para Negócios) – Faculdade de Tecnologia de São José do Rio Preto, São José do Rio Preto, 2024.
Abstract: Este presente Trabalho de Graduação tem como foco detalhar e apresentar soluções que Tecnologia da Informação(TI) pode ajudar, na qual, a sua utilização, a partir da Visão Computacional, Inteligência Artificial (IA) e o deep learning são métodos atualmente estudados para o monitoramento de áreas de restauração florestal da Mata Atlântica, identificação de novos focos de degradação e queimadas. Além disso, a interdisciplinaridade da Bioinformática também é capaz de ser usada nessa tarefa, pelo fato de analisar, arquivar e criar estatísticas da flora da Mata Atlântica que é composta por uma vasta diversidade de dados e informações. Desse modo, o artigo teve como resultados que a utilização de TI é eficiente para o uso no monitoramento de área sem processo de restauração florestal, contudo ainda não foi colocado em prática no Brasil.
This Graduate Work (TG) thesis focuses on detailing and presenting solutions that Information Technology (IT) can provide in a forest restoration. Specifically, the utilization of Computer Vision, Artificial Intelligence (AI), and deep learning are methods currently being studied for monitoring areas of forest restoration in the Atlantic Forest, identifying new degradation hotspots, and detecting wildfires. Additionally, the interdisciplinary nature of Bioinformatics can also be employed in this task, as it involves analyzing, archiving, and creating statistics of the Atlantic Forest flora, which comprises a vast diversity of data and information. Thus, the article found that the use of IT is effective for monitoring areas undergoingforest restoration; however ,it has not yet been putin to practice in Brazil.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/23275
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
informaticanegocios_2024_1_gabrieladossantosmori_aimportanciadebioinformaticaeatecnologiaparaor.pdf
  Restricted Access
272.46 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.