Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15742
Title: A importância da língua de sinais no contexto escolar
Other Titles: The importance of sign language in the school context
Authors: SILVA, Beatriz Siqueira da
SILVA, Evily Mayane Alves da
SANTOS, Larissa Fernandes Silva dos
SOUZA, Maria Fernanda Amaral
SANTOS, Sabrina Silva Marques dos
Advisor: SOARES, Artêmio Emídio dos Santos
Other contributor: SOARES, Artêmio Emídio dos Santos
SILVA, Valéria Eduardo
SILVA, Maria Alcina da
type of document: Monografia
Keywords: Educação;Língua brasileira de sinais
Issue Date: 15-Dec-2023
Publisher: 186
Citation: SILVA,Beatriz Siqueira da.SILVA,Evily Mayane da.SANTOS,Larissa Fernandes Silva dos.SOUZA,Maria Fernanda Amaral.SANTOS,Sabrina Silva Marques dos. A importância da língua de sinais no contexto escolar,2023.Trabalho de Conclusão de Curso (Curso Técnico em Administração Integrado ao Ensino Médio) Escola Técnica Estadual ETEC Tereza Aparecida Cardoso Nunes de Oliveira- - São Paulo,2023.
Abstract: O presente trabalho tem como objetivo apontar a importância da linguagem de sinais não só no ambiente escolar, mas também em ambiente nacional o estudo e empatia pelo próximo são princípios fundamentais para o desenvolvimento positivo da educação neste país. Está pesquisa foi embasado em tais apontamentos. O Trabalho da Conclusão de Curso (TCC) foi feito com base de pesquisas entrevistas autodidatas para melhorar o destino do trabalho, cujo foco foi melhorar a apresentação dos estudos obtidos. A educação nacional se torna um assunto delicado quando posto em pauta. A língua de sinais mesmo sendo a segunda língua oficial do Brasil é pouco conhecida e usada por pessoas que não são mudas ou surdas. Com pesquisas e entrevistas autodidatas nos foi mostrada a falta de conhecimento material didática sobre a língua de sinais brasileiras trazendo a importância da inclusão da língua no cotidiano escolar. Portanto foi identificado por meio deste trabalho a falha da educação ou as necessidades da linguagem de sinais se mostram bem fortes e presentes no convívio diário de pessoas nas cidades do Brasil. Sendo assim podemos concluir que com prática e mobilização social pode se acarretar convívio e avanço nacional para o Brasil, trazendo mais frequência e facilidade de pessoas não ouvintes e mudas na sociedade brasileira. Palavras chaves: Educação, educação nacional, língua de sinais, autodidatas e
he present work aims to highlight the importance of sign language not only in the school environment but also at the national level. Study and empathy for others are fundamental principles for the positive development of education in the country. This research was based on these premises. The Course Completion Work (TCC) was developed based on research, interviews, and self-directed learning, aiming to enhance the approach to the studies conducted. The issue of national education becomes a delicate subject when discussed. Despite sign language being recognized as the second official language of Brazil, it is little known and used by individuals who are not deaf or mute. Through research and self-directed interviews, the lack of didactic material on Brazilian sign language was evident, emphasizing the importance of including this language in the daily school routine. Thus, this work identified a gap in education where the demands of sign language are notably present in the daily lives of people in Brazilian cities. It is concluded, therefore, that practice and social mobilization can lead to coexistence and national progress for Brazil, providing greater frequency and ease of integration for deaf and mute individuals in Brazilian society. Keywords: Education, national education, sign language, self-directed learning, and Brazil.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15742
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LIBRAS-ADM-2023 TCC.pdf695.11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.