Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15486
Title: A utilização do endomarketing como ferramenta para motivar o cliente interno
Other Titles: The use of internal marketing as a tool to motivate internal customers
Authors: COSTA, Eliabe dos Santos
Advisor: ANDRADE, Sanete Irani
Other contributor: FAVORETO, João Francisco
VENDEMIATTI, Aloísio Daniel
type of document: Monografia
Keywords: Endomarketing;Saúde;Satisfação
Issue Date: 27-Nov-2023
Publisher: 004
Citation: COSTA, Eliabe dos Santos. A utilização do endomarketing como ferramenta para motivar o cliente interno, 2023. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Gestão Empresarial) - Faculdade de Tecnologia de Americana "Ministro Ralph Biasi", Americana, 2023.
Abstract: Endomarketing são ações voltadas para o público interno de uma empresa, com foco em mantê-lo sempre engajado, motivado e produtivo além de atrair e reter talentos. Com a concorrência cada dia mais competitiva, as empresas estão cada vez mais investindo em seu público interno e o endomarketing é uma ferramenta de excelência, pois, bem desenvolvida atinge os objetivos esperados. Esta pesquisa teve como objetivo apresentar o como uma ferramenta de gestão para motivar o cliente interno na busca de um diferencial competitivo. A metodologia utilizada contemplou a pesquisa bibliográfica para a elaboração do referencial teórico, seguido da coleta de dados através da aplicação de um questionário, contendo perguntas fechadas, destinado aos funcionários da empresa. Após a apuração dos dados coletados foi possível verificar que é desejável a implantação de algumas ações de endomarketing, pois as estratégias planejadas de endomarketing trazem benefícios para a organização, mas os estímulos devem ser contínuos.
Internal marketing are actions aimed at a company's internal audience, with a focus on keeping them always engaged, motivated and productive, in addition to attracting and retaining talent. With competition becoming more competitive every day, companies are increasingly investing in their internal audience and internal marketing is an excellent tool, as, if well developed, it achieves the expected objectives. This research aims to present internal marketing techniques for better people management, using Alfa transport company as an example, in which data collection was carried out through a questionnaire on organizational climate. After analyzing the collected data, it was possible to verify that the implementation of internal marketing actions is viable, as planned internal marketing strategies bring benefits to the organization, but the stimuli must be continuous. Internal marketing strategies also work to improve the company's internal communication process.
URI: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/15486
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
20232S_Eliabe dos Santos Costa_OD1802.pdf
  Restricted Access
1.75 MBAdobe PDFView/Open Request a copy
TA - Eliabe dos Santos Costa.pdf
  Restricted Access
908.38 kBAdobe PDFView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.