Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/6701
Title: Intolerância à lactose: revisão narrativa e cartilha lúdica sobre o uso de probióticos
Other Titles: Lactose intolerance: narrative review and playful booklet on the use of probiotics.
Authors: GONÇALVES, Ana Carolina Camargo
FERREIRA, Ana Raquel Izolina
BENEDICTO, Jaqueline Silva
OLIVEIRA, Maria Clara Pereira da Silva de
SANTOS, Marina Alejandra Gonzalez
SILVA, Sophia Gonçalves de Misquita e
Advisor: MARQUES, Thais de Paula
SANTIAGO, Gabriela de Lima
Other contributor: MARQUES, Thais de Paula
SANTIAGO, Gabriela de Lima
type of document: Monografia
Keywords: Educação alimentar e nutricional;Intolerância à lactose;Leite;Probióticos
Issue Date: 14-Dec-2021
Publisher: 238
Citation: GONÇALVES, Ana Carolina Camargo; FERREIRA, Ana Raquel Izolina; BENEDICTO, Jaqueline Silva; OLIVEIRA, Maria Clara Pereira da Silva de; SANTOS, Marina Alejandra Gonzalez; SILVA, Sophia Gonçalves de Misquita e Intolerância à lactose: revisão narrativa e cartilha lúdica sobre o uso de probióticos, 2021. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Nutrição) - Escola Técnica Estadual ETEC Irmã Agostina (Jardim Satélite - São Paulo), São Paulo, 2021.
Abstract: O objetivo do trabalho foi realizar uma revisão de literatura sobre os benefícios da introdução do uso de probióticos no tratamento de indivíduos com a intolerância à lactose. Foram realizadas pesquisas nas bases Google acadêmico, Medline, Pubmed, Periódicos Capes e Scielo, além de teses, dissertações, monografias e ensaios clínicos sobre o conceito de probióticos e intolerância à lactose. Inicialmente foram identificados 54 artigos e após análise foram selecionados 23 para o presente estudo. Com o resultado das pesquisas, foi possível identificar que o consumo de probióticos contribui para a atenuação e redução dos sintomas e desconfortos dos pacientes que possuem a carência da enzima lactase. Além disso, é necessário a restrição de alimentos com lactose, realizar a ingestão da enzima lactase, caso seja necessário, e realizar acompanhamento nutricional para adequação da ingestão de micronutrientes ricos no leite e seus derivados, principalmente cálcio. O estudo resultou na confecção de uma cartilha nomeada de “Descomplicando a intolerância à lactose”, ilustrada ludicamente, de maneira educativa e fácil compreensão para adultos com intolerância à lactose e/ou interessados na temática. A cartilha ainda conta com receitas fáceis e práticas que não levam lactose.
The objective of the current study was to review the literature on the benefits of the introduction of the use of the probiotics in the treatment of the lactose intolerance. Searches was realized in the academic Google, Medline, Pubmed, Capes and Scielo journals, as well as theses, dissertations, monographs and clinical trials on the concept of probiotics and lactose intolerance. Initially, 54 articles were identified and, after analysis, 23 were selected for the present study. With the results of the research, it was possible to identify that the consumption of probiotics contributes to the attenuation and reduction of symptoms and discomfort in patients who have a lack of lactase enzyme. In addition, it is necessary to restrict foods with lactose, ingest the lactase enzyme, if necessary, and carry out nutritional monitoring to adjust the intake of micronutrients rich in milk and its derivatives, especially calcium. The study resulted in the creation of a booklet called “Uncomplicating the lactose intolerance”, illustrated playfully, in an educational and easy-to-understand manner for adults with lactose intolerance and/or those interested in the subject. The booklet also has easy and practical recipes that do not use lactose.
URI: http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/6701
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TCC INT LACTOSE PROBIÓTICOS.pdf3.61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.