Please use this identifier to cite or link to this item:
                
    
    https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5813| Title: | Inserção da cultura negra no ambiente institucional | 
| Authors: | DIAS, Gabriel Castro CARLOS, João Pedro S BESERRA, Joyce Beatriz REZENDE, Lucas Alves ALENCAR, Mateus Mucci de GOMES, Paula AQUINO, Rafael Pereira SILVA, Rebeca Ferreira da | 
| Advisor: | COELHO, Ronaldo Pereira | 
| type of document: | Artigo científico | 
| Keywords: | Administração | 
| Issue Date: | Jun-2021 | 
| Publisher: | 172 | 
| Citation: | DIAS, G. C. ; CARLOS, J. P. S; BESERRA, J. B.; REZENDE, L. A.; ALENCAR, M. M. de; GOMES, P.; AQUINO, R. P.; SILVA, R. F. da. Inserção da cultura negra no ambiente institucional, 2021. Trabalho de conclusão de curso (Curso Técnico em Administração) - Escola Técnica Estadual ETEC de Sapopemba (Fazenda da Juta - São Paulo), São Paulo, 2021 | 
| Abstract: | O presente artigo tem como objetivo promover a inserção da cultura negra no 
ambiente institucional, para assim aumentar o acervo informacional a  respeito 
da cultura negra e afrobrasileira de modo que durante a formação acadêmica, 
cada pessoa aprenda sobre a  real cultura negra, não  se limitando a aprender 
somente  sobre  a  escravidão, mas  sim  sobre  os  saberes  de  todo  um  povo,  o 
artigo  busca  denotar  que  aprender  sobre  a  África  é  tão  importante  para  a 
população  brasileira,  quanto  aprender  sobre  a  Europa.  Abordando  questões 
históricas e sociais o artigo promove uma reflexão e um debate sobre a forma 
hipócrita  como  a  sociedade  brasileira  é  estruturada  diante  da  própria 
pluralidade  populacional  e  cultural,  mostrando  como  valores  nocivos  e 
retrógados conseguiram se perpetuar até a atualidade mesmo sendo advindos
de séculos atrás. O artigo aborda sobre os impactos que a inserção da cultura 
negra  ira  trazer  para  a  população  em  geral,  mostrando  que  através  da 
educação adequada sobre o tema, é possível causar uma grande mudança na 
sociedade,  pois  através  da  inserção  da  cultura  negra  abordando  todos  os 
aspectos  presentes  na  historia  do  continente  africano,  as  novas  gerações 
assim como todos que serão alcançados por essa mudança, poderiam denotar 
que  não  são  descendentes  de  escravos,  mas  sim  de  escravizados,  pessoas 
que possuem  vidas  e  historias  que  datam  de  antes  da  escravidão,  historias 
essas  que  por  sua  perpetuam  lendas  e  ensinamentos,  falam  sobre  reis  e 
rainhas,  guerreiros  e  guerreiras.  Por  fim  o  artigo  demonstra  que  através  do 
ensino  adequado  sobre  cultura  negra,  a  população  preta  do  Brasil,  não  teria 
tantos  problemas  de  aceitação  da  própria  negritude,  problemas  que  por  sua 
vez  são  decorrentes  de  inúmeras  questões  melhor  abordadas  no  artigo,  no 
entanto o artigo demonstra o porquê a todos devem a aprender sobre a cultura 
negra e não somente aqueles a quem essa cultura pertence. This article aims to promote the insertion of black culture in the institutional environment, in order to increase the information collection about of black and Afro-Brazilian culture so that during academic training, each person learn about real black culture, not just learning only about slavery, but about the knowledge of an entire people, the article seeks to denote that learning about Africa is so important for Brazilian population, as well as learning about Europe. addressing issues historical and social the article promotes a reflection and a debate on the way hypocritical how Brazilian society is structured in the face of its own population and cultural plurality, showing how harmful values and retrogrades managed to perpetuate themselves to the present day even though they came from from centuries ago. The article addresses the impacts that the insertion of culture black will bring to the general population, showing that through adequate education on the subject, it is possible to cause a great change in the society, because through the insertion of black culture addressing all aspects present in the history of the African continent, the new generations as well as everyone who will be reached by this change, could denote who are not descendants of slaves, but of enslaved people, people who have lives and stories that date back to before slavery, stories those who perpetuate legends and teachings, talk about kings and queens, warriors and warriors. Finally, the article demonstrates that through the adequate teaching about black culture, the black population of Brazil, would not have so many problems of acceptance of one's own blackness, problems that in turn result from numerous issues better addressed in the article, in the however the article demonstrates why everyone should learn about the culture black and not just those to whom this culture belongs. | 
| URI: | http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/5813 | 
| Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso | 
Files in This Item:
| File | Description | Size | Format | |
|---|---|---|---|---|
| administracao_2021_1_gabrielcastrodias_insercaodaculturanegrano.pdf Restricted Access | 173.71 kB | Adobe PDF | View/Open Request a copy | 
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.
 
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                     
                    