Please use this identifier to cite or link to this item:
https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/14902
Title: | Programas e aplicações para deficientes visuais |
Other Titles: | Programs and applications for the visually impaired |
Authors: | DINOV, Nilo |
Advisor: | OLIVEIRA, Diógenes Pissinati de |
type of document: | Monografia |
Keywords: | Softwares;Deficiência visual |
Issue Date: | 15-Dec-2009 |
Publisher: | 004 |
Citation: | DINOV, Nilo. Programas e aplicações para deficientes visuais 2009. Trabalho de conclusão de curso (Curso Superior de Tecnologia em Processamento de Dados) - Faculdade de Tecnologia de Americana, Americana, 2009. |
Abstract: | O objetivo desse projeto é mostrar um pouco como o deficiente visual utiliza o computador, e mostrar a importancia que essa ferramenta trouxe a ele, descrevendo, um pouco os tipos de tecnologia existentes para esse objetivo. Durante muitos anos a inclusão de deficiente visualem meeio a sociedade foi uma tarefa dificil principalmente para o deficiente. As crianças tinham problemas em interagir com outras crianças , pelas limitações impostas a ela, tinham dificuldades em brincar e viver o mesmo mundo que as outras pessoas viviam. Com o cresciemtno de uma sociedade informatizada, essa dificuldade em inclusão parecia poder crescer, ja que a utilização de um computador era limitada para um deficiente visual. Porém, foi o contrario o que ocorreu. Muitos software e aparelhos que podem ajudar um deficiente visual foram surgindo, programas leitores de telas e sites com apoio ao deficiente foram se desenvolvendo. E a partir da dedicação de muitos deficientes as pessoas com desejos de poder ajudar , essas tecnologicas se tornaram um meio acessivel ao deficiente visual, que hopje pode participar de uma vida informatizada. Sendo assim, uma grande quantidade de opções no mercado de trabalho foi surgindo , abrindo-se vagas para que deficientes visuais poderiam trabalhar.com o apoio de fundações e organizações, diversos cursos foram formados e são formados a cada dia. Esses cursos podem ser ligados e apoiados por empresas que contratam diversas profissionais deficientes, que com a experiencias se tornam amplamente capacitados com qualquer outro profissional.porém, mesmo com esse cresciemtno, ainda é necessário muito tempo e dinheiro investidos nesse seara, cabe salientar que apesar do avanço tecnologico, diversoas pessoas deficientes visuais não possuem as ferramentas de apoio a informática e escolas publicas e ate particulares em muitos casos, não estão aptas a receber alunos deficientes The objective of this project is to show a little how visually impaired people use computers, and show the importance that this tool brought to them, describing a little the types of technology that exist for this purpose. For many years, the inclusion of visually impaired people in society was a difficult task, especially for the disabled. The children had problems interacting with other children, due to the limitations imposed on them, they had difficulty playing and living in the same world that other people lived in. With the growth of a computerized society, this difficulty in inclusion seemed likely to increase, as the use of a computer was limited for visually impaired people. However, the opposite was what happened. Many software and devices that can help visually impaired people have emerged, screen reader programs and websites to support people with disabilities have been developed. And based on the dedication of many disabled people who want to be able to help, these technologies have become an accessible means for the visually impaired, who can now participate in a computerized life. Therefore, a large number of options in the job market emerged, opening up vacancies for visually impaired people to work. With the support of foundations and organizations, several courses were formed and are being trained every day. These courses can be linked to and supported by companies that hire several disabled professionals, who with experience become broadly qualified with any other professional. However, even with this growth, a lot of time and money is still needed to be invested in this area, it is worth noting that despite Due to technological advances, many visually impaired people do not have IT support tools and public and even private schools, in many cases, are not able to receive disabled students. |
URI: | https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/14902 |
Appears in Collections: | Trabalhos de Conclusão de Curso |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
2S2009_Nilo Dinov_OD1757.pdf Restricted Access | 8.58 MB | Adobe PDF | View/Open Request a copy |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.