Please use this identifier to cite or link to this item: https://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/10454
Title: Impactos da pandemia de covid-19 na segurança da informação para as empresas e pessoas
Other Titles: Impacts of the covid-19 pandemic on information security for companies and people
Authors: MARTINELLI JÚNIOR, Walter Luiz
Advisor: GIRALDI, Marcus Vinícius Lahr
Other contributor: MANCIN, Francisco Carlos
VULCANO JÚNIOR, Armando
type of document: Artigo científico
Keywords: Covid-19;Pandemias;Informação - segurança;Segurança de redes;Proteção de dados
Issue Date: 2-Dec-2020
Publisher: 004
Citation: MARTINELLI JÚNIOR, Walter Luiz. Impactos da pandemia de covid-19 na segurança da informação para as empresas e pessoas, 2020. Artigo de graduação (Curso Superior de Tecnologia em Segurança da Informação) - Faculdade de Tecnologia de Americana, Americana, 2020
Abstract: Este artigo aborda a pandemia de Covid-19 a partir do ponto de vista da segurança da informação, tanto para empresas como para pessoas. Aborda brevemente estatísticas sobre a pandemia em curso durante 2020, explora a definição e ambientação da transformação digital e como ambos os fenômenos se relacionam. Analisa os impactos que a pandemia trouxe para a segurança da informação em ambientes corporativos, enumerando algumas ameaças que se evidenciaram e contramedidas que podem ser adotadas visando a privacidade, integridade e confidencialidade dos dados pessoais e corporativos. Por fim, analisa um cenário real de adaptações realizadas a níveis tecnológicos e de negócios em uma companhia de varejo no interior do estado de São Paulo.
This paper discusses the Covid-19 pandemic, under the cyber-security approach, for both enterprises and people. It briefly addresses statistics about the ongoing pandemic during 2020, explores the definition and ambience of digital transformation and how both phenomena are related. It analyzes the impacts caused by the pandemic towards information security in corporate environments, listing some threats that have become evident and countermeasures that can be adopted aiming to maintain the privacy, integrity, and confidentiality of personal and corporate data. Finally, the study exposes a real scenario of technological- and business-level changes made by a retailer company in São Paulo state.
URI: http://ric.cps.sp.gov.br/handle/123456789/10454
Appears in Collections:Trabalhos de Conclusão de Curso

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2S2020_WalterLuizMartinelliJunior_OD01029.pdf483.98 kBAdobe PDFView/Open
TERMO DE AUTORIZAÇÃO - Walter Luiz Martinelli Junior.docx
  Restricted Access
73.24 kBMicrosoft Word XMLView/Open Request a copy


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.